Mi a különbség a CMS, a portál és a DXP között?

Hasonlóak ugyan, de mégis más...

A digitális élményplatformok evolúciója

Az ügyféligények és üzleti hatékonyság hajtotta fejlődés

Természetesen van hasonlóság a három platform típus között, vannak funkcionalitást, eszköztárat érintő átfedések köztük, de talán a legegyszerűbben úgy lehetne érzékeltetni a köztük lévő különbséget, hogy ezek a platform típusok egymást követő evolúciós lépcsőfokok, melyek piacát a platformok evolúciójának aktuális csúcsán található DXP, azaz Digital Experience Platform, azaz digitális élményplatform uralja.

A platformok evolúciójának természetes mozgatórugója pedig az ügyfelek elvárásaiban, az üzleti hatékonyság követelményrendszerének alakulásában, valamint a felhasználói igények fejlődésében, erősödésében kutatható.

A digitális ügyfélélmény eszközei a felhasználói igények változásának megfelelően fejlődtek, és erősebb digitális élményplatformokká váltak. Így jutottunk el a statikus weboldalaktól, a fejlesztői tudás nélkül szerkeszthető tartalmakon át a CMS (content management system), majd a portál, míg végül a DXP-k korába. (Hogy a barlangrajzokat, újsághirdetéseket és egyéb, korábban népszerű kommunikációs csatornákat ne említsünk most mélyebben.) 

Erősítsd online platformjaidat

Főbb különbségek

Mivel a kiváló ügyfélélmény egyre inkább versenyelőnyt jelent, a vállalatok, szervezetek által használt technológiák ennek megfelelően átalakultak. Nagy utat tettünk meg a 2000-es évek kezdeti internetes korszakátó hatalmas fejlődésnek lehettünk szemtanúi az elmúlt 25 év során..

A szervezeti kommunikáció, valamint a távoli ügyintézés (legyen szó vásárlásról, hivatali ügyintézésről, vagy akár dokumentumok szerkesztéséről) két kulcsfontosságú tényezője a bizalom és a hozzáférhetőség. Mostanra sokkal biztonságosabban, kényelmesebben intézhetjük ügyeinket online, mint korábban tehettük, így egyre inkább ez az emberek elsődleges választása. 

Felhasználóként elvárjuk, hogy márkáink és preferált kereskedőink kényelmet és hozzáférhetőséget biztosítsanak, kitűnő termékinformációval, könnyen használható e-kereskedelmi képességekkel, 24/7 online rendelkezésre állással és a személyes ügyintézéshez képest is kényelmesebb, gyorsabb ügyfélszolgálati szolgáltatással.

Így jutottunk el a DXP-k világába.

De kezdjük az elejéről.

Mi az a CMS?

A tartalomkezelő rendszer (CMS) a digitális tartalmak létrehozására és módosítására készült (gondoljunk csak a Wordpress-re, mint egyszerű példára). A CMS rendszer lényegében egy szoftverplatform, amely lehetővé teszi a szervezetek, számára, hogy mély technikai készségek és ismeretek nélkül hozzanak létre, kezeljenek és módosítsanak tartalmat egy weboldalon. A CMS funkcionalitással rendelkező weboldal úgy tekinthető, mint egy adatbázis a webes tartalmak kezelésére egy egyszerű alkalmazásban, publikációs eszközökkel, keresési, szerkesztési lehetőségekkel és néhány egyéb kényelmi funkcióval.

CMS-t általában vállalati tartalomkezelésre (ECM, azaz Enterprise Content Management) és webes tartalomkezelésre (WCM, azaz Web Content Management) használnak. Az ECM jellemzően több felhasználót támogat egy környezetben, leginkább azért, hogy a releváns tartalom előállítását és publikálását gördülékenyebbé tegye. Alternatívaként a WCM-t a webes élménykezeléssel (WEM, azaz Web Experience Manager) együtt használják webes élmények építésére.

Ahogy a technológiai fejlődéssel együtt, új digitális csatornák jelentek meg, mint például a mobil és okoseszközök, mára a tartalomnak minden érintési ponton hozzáférhetőnek és konzisztensnek kell lennie. Ennek érdekében a hagyományos webes CMS-ek folyamatosan küzdenek az új csatornákhoz szükséges funkciók, trükkök kialakításával. 

Valahogy így léptek be a portálok a képbe, hogy segítsenek egy sor kifinomultabb interakció biztosításában, modernebb szemszögből megközelítve az üzleti igények informatikai kiszolgálását a szervezetek és felhasználók számára.

Mi az a portál?

A portál lényegében egy olyan eszköz, amely segít különféle weboldalakat és webalkalmazásokat létrehozni egyetlen hozzáférési ponttal. Hasonlóságokat mutat a CMS-sel a webtartalom szervezésében, de másképp működik – gyakran privát felületként, amely ügyfél- vagy partner bejelentkezést igényel. Egy portál további funkciókat is biztosíthat, mint például dokumentumtár, fórumok, wikik és akár személyre szabott blogok, amelyek a felhasználói élmény fokozását hivatottak szolgálni.

A portál alkalmas hosszabb távú ügyfélkapcsolatok ápolására a vásárlás után. A portál funkcionalitása rendkívül hasznos azoknál az online élményeknél, amelyek bejelentkezést igényelnek. Ez különösen igaz lehet B2B közegben, ahol személyre szabott e-kereskedelmi funkciók, élmények szükségesek. Azonban bizonyos esetekben korlátozott funkcionalitást nyújthatnak az üzleti esetek teljes skáláját tekintve, és általában bonyolultak és költségesek mind megvalósítás, mind üzemeltetés tekintetében, a szervezeti követelmények és a termékek/szolgáltatások kínálatának függvényében.

Mi az a DXP?

A digitális élményplatformok (DXP-k) modern megoldást kínálnak, és az élményt, valamint a funkcionalitást magasabb szintre emelik az előző két platformhoz képest.
A DXP-k először az integrált CMS és portál funkciók szükségessége miatt jelentek meg, a korábban említett, változó, fokozódó felhasználói elvárások következtében. Azért hozták létre őket, hogy a megfelelő tartalmat a megfelelő időben és a megfelelő helyen biztosítsák, és mélyítsék a hosszú távú szervezet-felhasználó kapcsolat ápolását és elősegítsék a felhasználói elköteleződést. A szervezetek a DXP-k architektúráját és funkcionalitását használhatják fel, hogy egységes digitális interakciókat alakíthassanak ki, egységesen magas szintű digitális élményt kínálhassanak, több ponton, az egész online ügyfélút során.

Mi teszi a DXP-t különlegessé?

DXP-k csupán szétbontott, újraformált és újracsomagolt CMS-ek és portálok? 

Ez egy jogos kérdés lehet, tekintve a közös alapokat és a funkcionalitásban található átfedéseket.
De az igazi DXP valójában saját megoldáscsomag valódi emberek, valódi problémáira, melyeket az online térben biztosít a szervezetek és felhasználóik számára. A kulcsfontosságú különbség - bár laikusok számára nem szembetűnő - az, ahogyan a DXP-ket az alapoktól kezdve felépítették alkotóik. 

„Egy valódi DXP úgy van tervezve, hogy integrációs központ legyen, emellett biztosítja az élménykompozíció, kezelés, szállítás és optimalizálás képességeit az egész ügyfélút során.” - írta a CMSWire

A DXP-k megkülönböztető képessége az, hogy több meglévő, régi és szomszédos technológiával integrálódjanak, hogy egységes, folyamatos és optimalizált élményt nyújthassanak.

A DXP-k nem újracsomagolt CMS-ek, vagy portálok. 

A DXP-k átvették a CMS és a portál néhány képességét, azonban sokkal többet kínálnak, mint ezek összetevőinek összege. A DXP szállítók a CMS és a portál funkcióit, valamint a modern felhasználói igények kielégítésére szolgáló jellemzőket ötvözték, hogy agilis platformot tervezzenek, amely képes támogatni egy vállalkozás igényeit egységes digitális élmény létrehozására.

Új digitális élményt tervezel?

Segítünk!

Mi pontosan az egységes digitális élmény?

Első pillantásra úgy tűnhet, hogy ez csak egy divatos kifejezés, de az egységes digitális élmény egyszerűen azt jelenti, hogy az élmény konzisztens. A csatornák száma, típusa, illetve a kommunikáció helye és ideje nem szabad, hogy a felhasználó nézőpontjából bármit is befolyásoljon. Ezt az igényt képes kiszolgálni a DXP. Például az élmény egységes kell, hogy legyen, amikor az ügyfelek e-mailben, weben vagy közösségi média felületeken keresztül lépnek kapcsolatba a szervezeteddel. Zökkenőmentes és egyszerű és azonos minőségű felhasználói élményt nyújthatsz és kell is nyújtanod. DXP-re támaszkodva.

Amikor egy közösségi média csatornán található linkre kattintasz, amely egy weboldalra visz, ahol kitöltesz egy űrlapot, majd kapod az e-mail visszaigazolást – ez egy egységes, egységesített digitális élményt kell, hogy biztosítson. Az ügyfél több csatornán lép kapcsolatba a szervezettel, és van egy fokú tudatosság az ügyfélúton.

A modern eszközök – mint a DXP-k – előtt ezek az élmények specifikus, egyedi mérnöki és programozási munkával valósultak meg minden vállalati környezetben. A DXP-k megjelenésével már vannak platformok, amelyek automatizálhatják az egységes digitális élményt az ügyfelek számára, anélkül, hogy magas technikai, programozási készségekre, vagy nagy mennyiségű belső erőfeszítésre lenne szükség.
 

Mit jelent az egységesítés a platformokon keresztül?

Technikai szinten érdemes megérteni, hogy mi alkotja egy vállalkozás egységes digitális élményének fejlesztését és mi szükséges annak megvalósításához. Ez a három elsődleges képesség, melyek meghatározzák az egységes digitális élmény biztosítását és jelzik a különböző megoldások (CMS, portál és DXP) evolúcióját. Mind a platform oldalán, mind ezek megvalósításában:

  • egységes munkamenetek
  • egységes csatorna adatok
  • egységes élménykezelés

Miért érdemes egy szervezetnek fontolóra venni a DXP használatát?

A DXP-k jelentős előnyöket hozhatnak a szervezet számára.
Hagyományos nagyvállalati, illetve komplex szervezeti felépítés mellett, különösen az IT, a marketing, a sales és az ügyfélszolgálat profitál gyorsan egy jól bevezetett DXP szolgáltatásaira építkezve, de természetesen a fentebb említettek mellett és által, a teljes szervezetre pozitív hatást gyakorol az optimalizált és hatékonyabbá tett digitális jelenlét és az ahhoz kapcsolódó háttérfolyamatok együttműködésének javulása.
Egy DXP felhasználásával a technológiai ökoszisztéma középpontjaként képes a szervezet a tartalmakat, adatokat és alkalmazásokat egyetlen, stabil, átlátható rétegbe szervezni, tárolni, üzemeltetni és fejleszteni egyaránt.

A DXP bevezetések szervezetre gyakorolt hatásai közül kiemelendő előnyök:

  • Belső költségek csökkenése
  • Erőforrások felszabadítása
  • Különféle szervezeti igények kielégítése egyetlen platformon keresztül
  • Gyors alkalmazkodási képesség a gyorsan változó üzleti igényekhezGyors alkalmazkodási képesség a gyorsan változó felhasználói igényekhez.

Mi nem DXP?

Néha a legjobb módja, hogy megértsük, hogy micsoda valami, ha azt értjük meg, hogy az a valami mi nem. (Még, ha hülyén is hangzik…)

A DXP piac folyamatosan változik és fejlődik, de az iparág vezető vállalatai és szakértői egyetértenek abban, hogy egy DXP NEM:

  • A DXP NEM csupán egy új, vagy meglévő technológiák csomagja. A DXP egy központi technológiai alap, amelyre építeni lehet, és mélyen integratív és rugalmas. Bár portál, CMS és akár kereskedelmi funkciókat is felhasznál, mindez jól együttműködik, hogy támogassa a folyamatos ügyfélutat minden digitális csatornán keresztül.
  • A DXP NEM egyetlen csatorna vagy csomag. A DXP lehetővé teszi a többcsatornás (omnichannel) információ- és tartalomszállítást különféle pontokon.
  • A DXP NEM egy monolitikus rendszer. A DXP a változásra épül, és folyamatos evolúción, optimalizáláson és finomításon megy keresztül, különösen ahogy a digitális környezet és az ügyfélelvárások tovább változnak.

Lépj velünk kapcsolatba és örömmel segítünk megtalálni a helyes irányt és megvalósítani a projektet, hogy egy új, DXP által kényelmesebbé és hatékonyabbá varázsolható online jelenlétet alakítsunk ki a szervezetetek számára.

Természetesen ezer, meg ezer egyéb előnyről, képességről, funkcióról, vagy akár korlátról lehetne beszélni, minden témakört érdemes sokkal részletesebben megismerni, de bízom benne, hogy valamelyest segített ez a rövid összefoglaló abban, hogy néhány fogalom a helyére kerüljön. Az azonban biztos, hogy a nagyvállalati és komplex szervezeti online kommunikáció alapja a CMS, fontos állomása a portál, jelene és ma ismert jövője azonban a DXP.

Mi, a Webtown csapata, a DXP-bevezetések bő 10 éves tapasztalatával állunk rendelkezésre, ha ilyen projektben gondolkoztok.